رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس دوازدهم در نطقی جامع، ۷ چالش بنیادین نظام تعلیم و تربیت را تشریح و با ارائه راهکارهای عملی، خواستار تفویض اختیار به مدارس و شفاف‌سازی در فرآیندهای استخدامی شد.

هفت چالش بنیادین نظام تعلیم و تربیت نیازمند اصلاحات فوری است

به گزارش خانه ملت؛ محمدصالح جوکار، در جلسه شورای آموزش و پرورش استان یزد، در یک تحلیل کارشناسانه، ضمن تأکید بر نقش آموزش و پرورش به عنوان بنیان پیشرفت کشور، مجموعه‌ای از چالش‌های کلیدی و پیشنهادات عملی برای تحول در این نهاد را مطرح کرد.

رییس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روح حاکم بر سند تحول بنیادین، برقراری عدالت آموزشی و توانمندسازی مدارس دولتی است، تأکید کرد: این مدارس بایستی به انتخاب اول خانواده‌ها تبدیل شوند، نه انتخاب دسته چهارم و پنجم، اما تحول واقعی بدون سپردن اختیار به استان‌ها، شهرستان‌ها و مدارس ممکن نیست. دستورالعمل‌های متعدد از بالا، خلاقیت و ابتکار را در مدارس از بین برده است.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به شرایط خاص استان، یک مطالبه کلیدی را مطرح کرد: استان یزد به دلیل پراکندگی جغرافیایی، مدارس کم‌جمعیت زیادی دارد که هزینه سرانه را به شدت افزایش می‌دهد. الگوی فعلی تخصیص بودجه که این شرایط را نادیده می‌گیرد، نوعی بی‌عدالتی ساختاری است. درخواست دارم در شاخص‌های توزیع بودجه، ضریب پراکندگی برای استان‌هایی مثل یزد در نظر گرفته شود.

نماینده یزد، اشکذر، زارچ و بخش ندوشن در مجلس دوازدهم وضعیت دانشگاه فرهنگیان را علی‌رغم کسورات بالا از حقوق دانشجو-معلمان، نگران‌کننده خواند و گفت: مشکلاتی چون عدم کاربردی بودن دروس، کمبود اساتید برجسته و فرسودگی زیرساخت‌ها پابرجاست. انتظار ما از این دانشگاه، تربیت انسان‌های تربیت‌کننده است، نه صرفاً تربیت منابع انسانی.

جوکار با اشاره به اعتراضات داوطلبان آزمون‌های استخدامی، خواستار شفافیت و انتشار عمومی نتایج و کارنامه‌ها برای اعتمادسازی شده  واز سیاست ناقص بومی‌گزینی انتقاد کرد که دانش‌آموزان یزدی را برای تحصیل به استان‌های دیگر می‌فرستد و فلسفه این طرح را زیر سؤال می‌برد.

وی با اشاره به حجم بالای کار معلمان دوره ابتدایی بدون دریافت اضافه‌کار، به موضوع معیشت پرداخت و پیشنهادی مهم ارائه داد: صندوق ذخیره فرهنگیان می‌تواند نقشی فراتر از الگوی فعلی خود ایفا کند. پیشنهاد می‌کنم استان یزد به عنوان پایلوت، با همراهی استانداری، برای تشکیل تعاونی‌های اقتصادی شفاف و روشن برای معلمان پیش‌قدم شود.

این نماینده مجلس در دوره دوازدهم با انتقاد از پیوند ضعیف میان صنعت و آموزش، ظرفیت‌های استان را یادآور شد: یزد می‌تواند در توسعه هنرستان‌های جوار کارخانه‌ای و استفاده از فضاهای آموزشی برای مهارت‌آموزی پیشگام شود. استان ما آماده است تا در کنار شما، نخستین استان در اجرای طرح مدرسه اقتصادمحور و تدین‌محور باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس در پایان بر لزوم تعیین تکلیف وضعیت استخدامی تمام معلمان حق‌التدریس، نهضتی، قرآنی و خدمتگزاران و همچنین لزوم تدوین الگوی تربیتی و آموزشی خاص برای مدارس سمپاد جهت پرورش نخبگان تأکید کرد./

پایان پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha